Πέμπτη 17 Ιουνίου 2010

Πράγαματα που ήθελα από καιρό να γράψω

Το είχα πει λοιπόν απο περσι,πριν αρχίσω την Τρίτη λυκείου, οτι θα μισήσω το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.Έτσι κι έγινε.Καθως προχωρούσε η χρονιά οι αδυναμίες του ‘’εκπαιδευτικού’’ μας συστήματος μου είχαν γίνει έμμονη ιδέα.Δεν πρόκειται όμως να ασχοληθώ(τουλάχιστον όχι τώρα) με την υποκορισία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος,δηλαδή το τι υποτίθεται οτι μαθαίνουμε και τι υποτίθεται οτι μας προσφέρει.Προτιμώ να ασχοληθώ με την αδικία που μπορεί να υποστούν οι μαθητές εξαιτίας των πανελλαδικών εξετάσεων.

Δεν είναι άδικο μια κοπέλα που της αρέσει να ασχολείται με μαλλιά και νύχια να μην μπορέσει να περάσει στη σχολή αισθητικής επειδή δεν μπορεί να μάθει αρχαία ή ιστορία,ένας καλός αθλητής να μην μπορέσει να περάσει στα ΤΕΦΑΑ ή ένας καλός μουσικός στη μουσικολογία; Οι βάσεις αυτών των σχολών,θα μπορούσε να πει κάποιος,είναι χαμηλές,υπερβολικό διάβασμα δηλαδή δε χρειάζεται και επιπλέον,τουλάχιστον στη μουσικολογία και τα ΤΕΦΑΑ ,υπάρχουν και τα ειδικά μαθήματα.Όμως και έτσι η αδικία συνεχίζει να υφίσταται.Πρώτα απ’όλα γιατί είναι δύσκολο να ρυθμίσεις το πόσο θα διαβάσεις.Δεν μπορείς να πεις θα διαβάσω λίγο για να βγάλω 13000 μόρια γιατί από εκεί που πειμένεις να γράψεις τοσα μπορεί να γράψεις τα μισά.Επιπλέον τα ειδικά μαθήματα υπάρχουν αλλά αυτό δε σημαίνει πως μπορείς να γράψεις 0 στα υπόλοιπα.Αυτό σημαίνει πως για να φτιάχνεις νύχια ή να γίνεις γυμναστής πρέπει να ξέρεις τα μαθήματα της κατεύθηνσης σου.Έτσι άτομα που ταιριάζουν σε σχολές όπως οι παραπάνω απορρίπτονται ή γίνονται αποδεκτά σε αυτές με κριτήρια που καμιά σχέση δεν έχουν με τις απαιτήσεις των σχολών!Αυτό δεν είναι άδικο και τελείως παράλογο;

Η αδικία όμως δεν υπάρχει μόνο σε περιπτώσεις όπως οι παραπάνω.Γιατί χρειάζεται ένας υποψήφιος γιατρός να ξέρει πολύ καλά μαθηματικά ή ένας υποψήφιος δικηγόρος αρχαία και λατινικά;Τυχαίνει μάλιστα να μπαίνουν σε αυτές τις σχολές άτομα με άριστους βαθμούς και να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις τους.. Θα μπορούσε να υποστηρίξει κάποιος οτι οι γνώσεις που προσφέρουν τα εξεταζόμενα μαθήματα καλλιεργούν την προσωπικότητα του ατόμου.Σε αυτό δεν μπορώ να διαφωνήσω(κάτι προσφέρουν ακόμα και έτσι που διδάσκονται).Όπως και να το κάνουμε όμως κριτήριο για να μπείς σε μια σχολή είναι να έχεις και τις κατάλληλες ικανότητες για αυτή και όχι μόνο να έχεις μια γενικότερη καλλιέργεια.Για αυτό πρέπει να διαχωριστεί η δευτεροβαθμια από την τριτοβάθμια εκπαίδευση.Για να κρίνει κάθε σχολή ποιά είναι τα κριτήρια για να εισαχθείς σε αυτή.Μόνο έτσι θα εξαλειφθεί αυτή η αδικία.

2 σχόλια:

  1. επίσης σ' αυτά να προσθέσω ότι όσον αφορά τις μουσικές σχολές το σύστημα είναι ακόμη πιο άδικο. χαρακτηριστικό παράδειγμα, το πανεπιστήμιο μουσικής επιστήμης και τέχνης, στο οποίο υπάρχει η λεγόμενη ειδίκευση, για την οποία δίνεις εξετάσεις αφού περάσεις στην σχολή. η ειρωνία είναι ακριβώς ότι για να περάσεις στην σχολή πρέπει στα μαθήματα γενικής παιδείας να έχεις γράψει γύρω στο 15,5, ένας βαθμός που μπορεί για έναν μέτριο μαθητή (που επί χρόνια ασχολείται με ένα μουσικό όργανο και αφιερώνει περισσότερο χρόνο σε αυτό παρά στα σχολικά μαθήματα) να είναι δύσκολα προσεγγίσιμος. το αποτέλεσμα; μεγάλα " ταλέντα " μένουν απ' έξω, ενώ άλλοι παρατούν στην γ' λυκείου την μελέτη του οργάνου στο οποίο θέλουν να ειδικευτούν, για να διαβάζουν τα μαθήματα κατεύθυνσης. οι καλοί μουσικοί χάνονται και την θέση τους παίρνουν οι καλοί μαθητές. μα πόσο οξύμωρο είναι αυτό; όλοι το μισήσαμε φέτος το εκπαιδευτικό σύστημα που επιβραβεύει μόνο αυτούς που έχουν καλή μνήμη (τουλάχιστον για την θεωρητική κατεύθυνση) και όχι αυτούς που έχουν κριτικές ικανότητες, με αποτέλεσμα και εμείς οι μαθητές να υιοθετούμε τις ίδιες αντιλήψεις και να αντιδρούμε σε κάθε προσπάθεια μερικών " φωτισμένων " να μας ξυπνήσουν. έτσι δημιουργείται ένας κοιμισμένος λαός. μόνο για κατάθλιψη είμαστε, η πλήρης απογοήτευση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σ'ευχαριστώ για τις επιπλέον πληροφορίες!Είναι πολύ οξύμωρο αυτό που συμβαίνει και μακάρι να μην ήταν το μόνο οξύμωρο όχι μόνο στο εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και γενικότερα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή